Τετάρτη 7 Νοεμβρίου 2018

Πόνος


Ψηλαφώντας χαρτογραφώ το κορμί σου, Πόνε
αυλακωμένο απ' άκρη σ' άκρη,
μονοπάτια-χαρακιές με πηχτό και κολλώδες αίμα
μαύρο σαν πίσσα.
Λαβύρινθος για τον αστόχαστο μαθητή,
που συνεχίζει στρατί στρατί ηττοπαθώς και χαμερπώς.
Θα προσπεράσει κείνο το άσπιλο δρομάκι
-κρυμμένο μες στην ασπρουδερή καταχνιά-
που οδηγεί στην Κάθαρση. 





Αυτή ήταν η δική μου συμμετοχή που ταξίδεψε με τις υπόλοιπες στο 21ο Συμπόσιο Ποίησης, που διοργανώνει η Αριστέα μας.  

Λίγο προσωπικές σκέψεις και βιώματα, λίγο η φιλοσοφία μου που 'χει σαν πρώτης τάξεως δάσκαλο τον πόνο, ε, δεν ήθελε πολύ για να βγουν τούτες οι γραμμές. Κι εάν οι γραμμές αυτές μένουν να θυμίζουν άσχημα γεγονότα, τα οποία λειτούργησαν ως καύσιμο, κι από μια άποψη θες να τις κάνεις χαρτοπόλεμο, υπάρχει κι εκείνη η πλευρά· να θυμίζουν τις κρυμμένες μας δυνάμεις, που ακόμη κι εμείς οι ίδιοι αγνοούμε την ύπαρξή τους, και που τις αντιλαμβανόμαστε μονάχα όταν βαράει εκκωφαντικά ο συναγερμός.

Τα συγχαρητήρια μου στην πανάξια Μαιρούλα με τη κουκκίδα της και τις Αλεξάνδρα και Άννα-συγκάτοικο (εσύ φύλα καλά, στον κόρφο σου, το τετραδιάκι, ε;!) που συμπλήρωσαν υπέροχα τη νικητήρια τριάδα.

Και στις επόμενες συνευρέσεις μας!
Εβίβα!


39 σχόλια:

  1. Καλημέρα φίλη μου , όμορφη συμμετοχή σε μία τόσο όμορφη προσπάθεια ποιητική από όλους σας.Η ποίηση χρειάζεται συναίσθημα και πόνο ψυχής πιστεύω κι εσύ το βγάζεις σαν πηγή.Με στεναχωρεί ο πόνος ..θέλω χαμόγελο και καλή διάθεση γλυκιά μου να δεις την φωτεινή πλευρά της ψυχής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου, Γεωργία μου!
      Δυστυχώς, δεν ανήκω στους αισιόδοξους ανθρώπους, παρότι το παλεύω. Φταίνε τα βιώματα; Είναι τέτοια η φτιαξιά μου; Θα σε γελάσω! Όμως, κι αισθητικά να το πάρουμε, πάντοτε θα με τραβήξει το μελαγχολικό και σκοτεινό - μου ασκούν μια ιδιαίτερη γοητεία. Σαν να κρύβεται εκεί, μέσα τους, όλο το συναίσθημα, ενώ το χαρούμενο (πχ ένα γραπτό ή ένα τραγούδι), θα το βρω επιφανειακό έως κενό. Στα της ζωής μας, βρίσκω φυσιολογικό να μας στενοχωρεί ο πόνος, και σίγουρα αφήνει σημάδια, αλλά πιστεύω πως έχει αρκετά καλά να μας δώσει σε βάθος χρόνου (με την προϋπόθεση να επιδείξουμε σθένος). Κάπως έτσι οδηγήθηκα σ' αυτούς τους στίχους.

      Σ' ευχαριστώ πολύ για το πέρασμά σου. Και να σου ευχηθώ κι από εδώ τα καλύτερα για τον Δημήτρη. :)

      Διαγραφή
  2. Εκείνο το άσπιλο μικρό δρομάκι .. υπάρχει;
    Και πόσες φορές θα μείνει στην ίδια τάξη ο μαθητής προσπαθώντας να χαρτογραφήσει τον πόνο;

    Πονάει το ποίημα. Μένω - αστόχαστα; - στην τελευταία παράγραφο, όπου κι οι κρυμμένες δυνάμεις. Κι ας ηχεί ο συναγερμός.

    ΥΓ. Ανάλογες δυνάμεις οδηγούν τον Σαχτούρη στους "απομείναντες":

    Όμως υπάρχουν ακόμα
    λίγοι άνθρωποι
    που δεν είναι κόλαση
    η ζωή τους
    υπάρχει το μικρό πουλί ο κιτρινολαίμης
    η Fraülein Ramser
    και πάντοτε του ήλιου οι απομείναντες
    οι ερωτευμένοι με ήλιο ή με φεγγάρι

    ψάξε καλά
    βρες τους, Ποιητή!
    κατάγραψέ τους προσεχτικά
    γιατί όσο παν και λιγοστεύουν

    λιγοστεύουν


    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μ' έκανε να χαμογελάσω το σχόλιό σου, Διονύση. Καίτοι θεωρούμαι σπόρος, χωρίς να έχω δει και ζήσει πολλά πράγματα ακόμα, αλλά με την έως τώρα εμπειρία μου, θα πω πως ισχύουν οι δυο πρώτες σου προτάσεις - συνυπάρχουν μες στο ίδιο παιχνίδι. Δυστυχως, είναι τέτοια η ανθρώπινη φτιαξιά που οδηγεί στο να φάμε τα μούτρα μας πολλές φορές για να μάθουμε - κι άλλοι δεν μαθαίνουν και ποτέ. Ίσως αυτό να 'ναι και το κλειδί τού πρώτου κλικ, αυτού που θ΄ανοίξει τα μάτια μας και θα δούμε το μονοπατάκι που μέχρι πριν ήταν αόρατο και το προσπερνούσαμε. Ίσως να 'ναι κι ο μοναδικός τρόπος! Ας είναι... Αρκεί ν' ανοίξουν τα μάτια μας! Γιατί το εύκολο είναι να συνεχίζουμε να περπατάμε γνώριμα μονοπάτια, που ουσιαστικά μας κάνουν να διαγράφουμε κύκλους, μιας και το μη γνώριμο φοβίζει και ξεβολεύει.

      Πολύ ωραίοι κι οι στίχοι που έφερες μαζί σου, και σ' ευχαριστώ. Όντως, υπάρχουν αυτοί οι λίγοι! Αλλά υπάρχουν κι αυτοί που η ζωή τους μπορεί να 'ναι κόλαση, αλλά αποδεικνύονται οι πιο διψασμένοι, οι πιο δεινοί εραστές για τον ήλιο και το φεγγάρι. Έτσι!

      Σ' ευχαριστώ για το όμορφο σχόλιο, Διονύση!

      Διαγραφή
  3. υπεροχη και οκνηρη θα ελεγα η συμμετοχη σου
    να περνας ομορφα κοπελα μου

    φιλια πολλα
    συγχαρητηρια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εξαιρετικό Αναστασία μου
    Αγαπώ τη σκέψη σου πολύ

    φιλάκια που σ' αγαπούν ♥♥♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εάν εσύ λες για τη σκέψη μου, εγώ τι να πω για τη δική σου που οδηγεί σε τέτοια διαμαντάκια, Ελένη μου;

      Σ' ευχαριστώ πολύ πολύ!

      Διαγραφή
  5. Δυνατό αν και ο Πόνος πάντα προκαλεί μελαγχολία
    Αλλά τόσο αληθινό...
    Συγχαρητήρια για τη συμμετοχή σου Αναστασία μου
    Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, είναι αναπόδραστη η μελαγχολία στην αναφορά του, Άννα μου. Αλλά, θαρρώ, πως αξίζει να τον περιεργαζόμαστε για να μη λιποψυχούμε στο κατώφλι του (καίτοι αναρωτιέμαι εάν όντως μπορούμε να θεωρούμαστε προετοιμασμένοι, μα ας είναι... Έχουμε να πάρουμε και τόσα άλλα!).

      Σ' ευχαριστώ θερμά! :)

      Διαγραφή
  6. Ήρθα η αδαής αρτίστα να σχολιάσω!
    Που από ποίηση δεν ξέρω πού παν' τα τέσσερα!
    Αλλά το μονο που ξέρω είναι ότι μου άρεσε αυτό που διάβασα κι ας μην πιστεύω ότι υπάρχει τελικά κάθαρση από τον πόνο. Ή τουλάχιστον αργεί πάααααρα πολύ να περάσει...
    Εν τω μεταξύ το πειραχτήρι που ζει μέσα μου θέλει να πει κάτι που δεν αρμόζει στη σοβαρότητα ούτε του θέματος, αλλά ούτε του πονήματός σου.
    Οπότε θα σταματήσω εδώ...


    Μα δεν κρατιέμαι. Θα το πω:
    Δώσε πόνο Λυσσίπη!

    Φιλί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαχαχαχαχα! Έλιωσα, λέμε! Το πειραχτήρι που ζει μέσα σου, να τ' αφήνεις λεύτερο - το λατρεύουμε, αρτίστα μου. Όσο για τον πόνο και την κάθαρση, σίγουρα απαιτείται χρόνος για να φανεί - με την προϋπόθεση ότι δεν θα τα παρατήσουμε κι εμείς όμως, βουτηγμένοι στην κούραση και την απογοήτευση που μοιραία μάς βρίσκουν σ' αυτές τις στιγμές.

      Φιλί. Μεγάλο. :)

      Διαγραφή
  7. Μελαγχολικό το ποίημα σου! Μπράβο για τη συμμετοχή σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ελπίζω να είσαι fan, Δραστήρια, καθώς αγαπώ πολύ μελαγχολία και σκοτεινιά. Ελπίζω να μη σε τρόμαξα και να συνεχίσω να σε βλέπω (άλλωστε, προσπαθώ να το σπάω, σκεπτόμενη κι εσάς!).

      Σε φιλώ & σ' ευχαριστώ!

      Διαγραφή
  8. αγαπημένο μου λυσίπ !
    ή εγώ βλέπω όμορφο ό,τι γράφεις ( αμεροληψία σου λένε μετά)
    ή γράφεις όμορφα.
    Μάλλον ισχύουν και τα δυο.
    Η ζωή εναλλάσσεται συνεχώς με πόνο,θλίψη, χαρά και αναγέννηση. Τίποτα που δεν ξέρουμε, τίποτα που δεν βιώνουμε αλλά και τίποτα που να μας σταματά και για το " παρακάτω". Στον πόνο, αυτό τον πράγματι μεγάλο και διαφορετικό Δάσκαλο δίνουμε την παροδικότητα που του αξίζει.
    Σε φιλώ όσο γλυκά φαντάζεσαι :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α. για το τουνελάκι δεν έχω τίποτα να πω. Το έβαλες μόνη σου

      Διαγραφή
    2. Ότι κουκουβαγίζεις, κουκουβαγίζεις. Αυτό είναι σίγουρο, μα πάλι καλά που ξέρω πως γράφω κι όμορφα (ταπεινότητα και σεμνότητα σου λένε μετά). :P :D

      ~Πολύ μου άρεσε το «του δίνουμε τη παροδικότητα που του αξίζει».

      Κι εγώ σου χαμογελώ όσο γλυκά φαντάζεσαι. :)

      Διαγραφή
  9. Μεγάλο σχολείο ο πόνος μάτια μου κι όσο κι αν είναι ασήκωτο το φορτίο, όταν περάσουν τα δύσκολα, τότε κατανοείς κι αποδέχεσαι. Ξέρω, ένα "απελθέτω απ΄ εμού το ποτήριον τούτο" όλοι νιώθουμε την ανάγκη να το πούμε όταν βιώνουμε τα δύσκολα, αλλά από την άλλη, γνωρίζω και την εσωτερική σου δύναμη! Του νερού κι εσύ γαρ! ☺
    ΣΛ αλεπουδίτσα μου γλυκιά!
    Σε ευχαριστώ...♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "[...]όταν περάσουν τα δύσκολα, τότε κατανοείς κι αποδέχεσαι"

      Τι να σου πω εγώ τώρα μετά απ' αυτό; Εμείς τα έχουμε πει, και ξέρεις. Σου χαμογελώ μονάχα. ΣΛ!

      Διαγραφή
  10. Μπορεί να βγαζει μια μελαγχολία η συμμετοχή σου Λισσυπε μου αλλα μηπως ο πόνος δεν είναι μερος της ζωής μας;
    Θελει τον χρονο του να ηρεμησει ..χωρίς να πονά!!
    Μραβο κοριτσι μου να είσαι καλά.. φιλάκιαα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έτσι είναι, Ρούλα μου. Μέρος τής ζωής μας... Άλλοτε σαν δοκιμασία, άλλοτε σαν αποτέλεσμα των επιλογών/πράξεων μας, και σε κάθε περίπτωση Δάσκαλος.

      Σ' ευχαριστώ πολύ για το σχόλιό σου.

      Διαγραφή
  11. Καλησπέρα Αναστασία μου,
    "έπαιξες" με τον πόνο. Τον πήρες στην αγκαλιά σου, φόρεσες την ενδυμασία του. Ένιωσες την επιρροή του, βάρυνες στη σκιά του.
    Και έβγαλες στο γραπτό σου ποίημα τις σκέψεις σου. Απλές, ανθρώπινες, εκφραστικές.
    Όπως το κάνεις πάντα με συνέπεια και αλήθεια.
    Να είσαι καλά καρδιά μου να το κάνεις πάντα.
    Καλή σου συνέχεια και εύχομαι με την καρδιά μου, λιγότερο πόνο στη ζωή σου.
    Καλησπέρα σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Προσπάθησα να το φέρω έτσι, Γιάννη μου, και πολύ χαίρομαι εάν το κατάφερα ακόμα και στο μισό. Σ' ευχαριστώ πολύ για τα τόσο όμορφα λόγια σου.

      Διαγραφή
  12. Τα είπες όλα σε εννέα γραμμές!
    Κράτησες το βάθος του πόνου, όχι την έκτασή του.
    Πυκνό κείμενο που για να αναλυθεί θέλει πολλές σελίδες.
    Μπράβο Αναστασία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ψήλωσα ίσαμε πέντε πόντους, βρε Μαρία μου.
      Να 'σαι καλά, σε χιλιοευχαριστώ!

      Διαγραφή
  13. Όχι πως είναι η πρώτη φορά, όχι πως περίμενα την αφορμή από μια τέτοια γραφή, αλλά ειλικρινά, βρε τριδυμάκι μου, θέλω να σε χώσω στην αγκαλιά μου!
    Πάντα ο πόνος, που είναι δυστυχώς αναπόφευκτος, ας οδηγεί σε κάτι όμορφο...
    ΣΣΣΣΣΜΟΥΤΣ πολλά, ομορφιά μου! Και αγκαλιά! Πελώρια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λέμε όχι στις αγκαλιές; Ποοοτέεε! :D
      Αμήν θα πω στην ευχή σου, τριδυμολουκουμάκι μου.
      Να 'σαι καλά, μάτια μου! <3

      Διαγραφή
  14. Το απέφυγα ασυνείδητα το θέμα του, κοριτσάκι: με άγγιξε...
    Και χαίρομαι που σε γνωρίζω όλο και πιο πολύ, γιατί ό,τι ανακαλύπτω μου αρέσει!
    Καλή συνέχεια σε ό,τι κάνεις και γράφεις! Φιλιά και καρδούλες και, και!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα αισθήματα είναι αμοιβαία, Αλεξάνδρα μου - να το ξέρεις. Μου είσαι πολύ πολύ συμπαθής, και θα χαρώ να σε μάθω ακόμα περισσότερο. Υψώνω το ποτήρι μου στη συνέχειά μας!

      Διαγραφή
  15. Όταν η τελευταία λέξη είναι η "κάθαρση", δεν το λες απαισιόδοξο Αναστασία μου. Το αντίθετο θα έλεγα. Μας πήγες μια βόλτα ως το βουρκάρι του πόνου και μας έβγαλες στο φως. Συγχαρητήρια που τα εννοώ, δεν είναι σχήμα λόγου. Θέλει ψυχή για να διασχίσεις τα μονοπάτια του πόνου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Υπέροχο, Αναστασία μου. Πόνος και κάθαρση. Λύτρωση. Τα θερμά μου συγχαρητήρια, φίλη μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ωριμάζουμε, μεταμορφωνόμαστε, γεμίζουμε σοφία... Και ναι, μιλάμε για Κάθαρση και Λύτρωση. Ήθελα να δώσω κι αυτή την οπτική στο Συμπόσιό μας.

      Σε γλυκοφιλώ, Μία μου.

      Διαγραφή
  17. Ιδιαίτερο και δυνατό πολύ!Καταπληκτικό!
    Συγχαρητήρια Αναστασία μου!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή